torsdag den 3. december 2009

Storbyspilopper

Jeg kastede mig igår ud i en tur på Københavns Bymuseum for at se næmere på de storbyspilopper som Shane har fået ud af deres samling af gammelt legetøj. Med mig havde jeg to levende børn på 6 og 10 år og som Poul Kattler ganske rigtigt har pointeret var jeg som voksen ivrig efter at opleve gennem børnene.

Udstillingen er i 3 dele. Først et stort landskab med rigtig mange scenarier. Dernæst små kigkasser med mindre scenarier og til sidst det som egentlig satte mest i gang i mit hoved. En stor legetøjslabyrint fremstillet af et hav af gamle døre. Nogle døre kunne åbnes og bag dem var så nye oplevelser. Andre døre var blot en del af væggen i labyrinten. Rundt om var små skilte som på bedste upædagogiskevis afslørede tankerne bag.

Undervejs opstod mange fantasifulde historier og der er en vrimmel af detaljer. Krokodiller der spiser børn, en baby der mooner osv... Så jeg kan kun sige til jer skynd jer afsted! Der er meget at opleve både for børnene, men sandelig også for de voksne som har en helt anden referenceramme.

Og nu vi er ved museer, formidling til børn og oplevelser så følg med i Rikkes indlæg fra USA på www.rikkesrejseblog.blogspot.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar